Elektrotehnicki fakultet, Beograd  Ласло Краус ИР4ПС/СИ3ПС
Испит
12. 2. 2010.

Аутори: Игор Тартаља и Ласло Краус

Задаци: 1 2 | Напоменe

Поставка задатка 1 (30 поена) ( почетак)

Одговорити концизно (једна до две реченице) и прецизно на следећа питања:

a) (UML) Дефинисати појам и на примеру илустровати N-арну асоцијацију.

б) Које врсте (према примени) пројектног узорка Заступник (Proxy) постоје?

в) Како је класификован и која је намена пројектног узорка Фасада (Facade)?

Поставка задатка 2 (70 поена) ( почетак)

Сервис има јединствен, аутоматски генерисан целобројни идентификатор и једнословну ознаку врсте услуге, који могу да се дохвате. Може да изврши услугу без параметара, чији је резултат ниска знакова. Сложен сервис укључује неколико сервиса. Бројач је једноставан јединствен сервис који броји колико пута је од њега затражена услуга. Случајан број је једноставан, али није јединствен сервис, који приликом стварања добија "семе", а при сваком захтеву услуге израчунава случајан број на основу претходног случајног броја. Комуникатору може да се захтева успостављање логичке везе (сесије) са другим комуникатором, наводећи врсту захтеване услуге у току сесије, да се захтева раскид везе, да се постави упит без аргумената, чији је резултат ниска знакова и изда обавештење да је сесија успостављена, односно раскинута. Грешка је ако не постоји расположив саговорник за задату врсту сервиса приликом успостављања сесије. Неки комуникатори увек пријављују грешку одбијања ако се од њих затражи да успоставе сесију. Грешка је када се тражи раскид сесије или поставља упит, ако сесија није успостављена. Веза се састоји од два комуникатора који могу да се дохвате и између којих је успостављена сесија за комуникацију. Табела веза садржи произвољан број веза. Може да се дода и да се избаци дата веза из табеле и да се дохвати комуникатор који је саговорник датом комуникатору. Захтев за успоставом везе садржи врсту услуге и подносиоца захтева. Ред захтева се ствара празан, након чега се захтеви додају и узимају по FIFO принципу, уз чекање ако је ред празан. Комуникациони уређај је комуникатор који је повезан са централом (видети доле) која се задаје приликом стварања. Код успостављања сесије, уређај формира захтев и тражи од централе да успостави сесију са произвољним саговорником који може да пружи услугу одговарајуће врсте. Грешка је ако не постоји расположив саговорник за задату врсту услуге. Упит уређаја враћа резултат упита постављеног саговорнику, преко централе. Спрежни уређај је комуникатор који служи као спона између централе и сервиса. Сервис се задаје приликом стварања, а спрежном уређају може да се дохвати врста придруженог сервиса. Спрежни уређај пријављује грешку када се од њега затражи да успостави сесију. Упит спрежном уређају никад не изазива грешку и враћа резултат услуге коју додељени сервис изврши. Активна централа садржи ред захтева, табелу веза и низ спрежних уређаја који су у почетку сви празни. Централи могу да се додају сервиси један по један, приликом чега се за сваки ствара и његов спрежни уређај. Централа може да прихвати захтев за успостављање сесије и стави га у ред захтева. Централа циклички: узима захтев из реда захтева, проналази слободан спрежни уређај за сервис захтеване врсте услуге, направи одговарајућу везу и ставља је у табелу веза, сачека случајно време и обавештава комуникатора који је поднео захтев да је сесија успостављена. Може да се затражи да централа прекине све сесије о чему обавештава све повезане комуникаторе. Активан корисник има комуникациони уређај који се задаје приликом стварања. Корисник циклички: захтева успостављање сесије за неку врсту услуге, сачека да се сесија успостави, поставља неколико упита свом уређају у случајним временским размацима у задатом интервалу и затим завршава сесију. Рад корисника може да се покрене, заустави и заврши.

Пројектовати на језику UML модел описаног система. Користити познате пројектне узорке или њихове модификације, јасно их назначити и дискутовати одступања од оригиналних узорака. Приложити дијаграм класа, дијаграм пакета, дијаграм свих објеката са неколико корисника и по једним сервисом сваке врсте, и дијаграм активности са пливачким стазама за добијање једне услуге за време сесије.


Напоменe ( почетак)

( почетак)
         
Аутор: Ласло Краус
Е-пошта: kraus@etf.rs

Copyright © 2011, Laslo Kraus
Последња ревизија: 9.1.2011.