Elektrotehnicki fakultet, Beograd  Ласло Краус СИ2ОО1
Испит
3. 2. 2008.

Аутори: Игор Тартаља, Ђорђе Ђурђевић и Ласло Краус

Задаци: 1 2 3 4 5 6 | Напоменe | Решења: 2 4 6

I део (први колоквијум)

Поставка задатка 1 (30 поена) ( почетак)

Одговорити концизно (по једна или две реченице) и прецизно на следећа питaња:

а) Шта је лвредност? Под којим условима је резултат тернарног оператора лвредност?

б) Да ли су спољашња и угнежђена класа узајамно пријатељске? Како се изван спољашње класе приступа статичком (заједничком) члану угнежђене?

Поставка задатка 2 (укупно 70 поена) ( решење | почетак)

Написати на језику C++ следеће класе (класе опремити оним конструкторима, деструктором и оператором за доделу вредности, који су потребни за безбедно коришћење класа):


II део (други колоквијум)

Поставка задатка 3 (30 поена) ( почетак)

Одговорити концизно (по једна или две реченице) и прецизно на следећа питaња:

а) Шта је аргумент операторске функције new и како се израчунава стварни аргумент?

б) Да ли се преко објекта заштићено изведене класе може приступити јавном члану основне класе и зашто?

Поставка задатка 4 (укупно 70 поена) ( решење | почетак)

Коришћењем класа из првог дела, написати на језику C++ следеће класе (класе опремити оним конструкторима, деструктором и оператором за доделу вредности, који су потребни за безбедно коришћење класа):


III део (трећи колоквијум)

Поставка задатка 5 (30 поена) ( почетак)

Одговорити концизно (по једна или две реченице) и прецизно на следећа питaња:

а) Шта се дешава када се у некој catch грани изврши наредба throw; ?

б) Шта се назива делимичном, а шта потпуном специјализацијом шаблона? Навести декларације као примере обе специјализације шаблона template <class T1, class T2> class S;

Поставка задатка 6 (укупно 70 поена) ( решење | почетак)

Коришћењем класа из првог и другог дела, написати на језику C++ следеће класе (класе опремити оним конструкторима, деструктором и оператором за доделу вредности, који су потребни за безбедно коришћење класа; грешке пријављивати изузецима типа класа):

(10 поена) Написати на језику C++ програм који направи фонт са три симбола и цртеж који садржи једну дуж и један текст, испише цртеж на главном излазу, помери цртеж за дати помак и поново испише цртеж на главном излазу. Користити константне параметре (не треба ништа читати с главног улаза).


Напоменe ( почетак)


Решење задатка 2 ( поставка | почетак)

#include <iostream>
#include <cstring>
using namespace std;

class Simbol {
  char zn; double odnos;
public:
  Simbol (char z, double odn) { zn = z; odnos = odn; }
  char znak () const { return zn; }
  double sirina (double vis) const { return vis * odnos; }
};

class Font {
  struct Elem {
    Simbol sim; Elem* sled;
    Elem (const Simbol& s): sim(s) { sled = 0; }
  };
  Elem *prvi, *posl; int duz;
  void kopiraj (const Font& f);
  void brisi ();
public:
  Font () { prvi = posl = 0; duz = 0; }
  Font (const Font& f) { kopiraj (f); }
  ~Font () { brisi (); }
  Font& operator= (const Font& f) {
    if (this != &f) { brisi(); kopiraj(f); }
    return *this;
  }
  int duzina () const { return duz; }
  Simbol* nadji (char zn);
  const Simbol* nadji (char zn) const
    { return const_cast<Font*>(this)->nadji(zn); }
  Font& dodaj (const Simbol& s) {
    if (Simbol* sim = nadji(s.znak()))
      *sim = s;
    else {
      duz++;
      posl = (!prvi ? prvi : posl->sled) = new Elem (s);
    }
    return *this;
  }
};

void Font::kopiraj (const Font& f) {
  prvi = posl = 0; duz = f.duz;
  Elem *tek = prvi, *pret = 0;
  for (Elem *tek=f.prvi; tek; tek=tek->sled)
    posl = (!prvi ? prvi : posl->sled) = new Elem (tek->sim);
}

void Font::brisi () {
  while (prvi) { Elem* stari = prvi; prvi = prvi->sled; delete stari; }
}

Simbol* Font::nadji (char zn) {
  for (Elem* tek=prvi; tek; tek=tek->sled)
    if (tek->sim.znak() == zn) return &tek->sim;
  return 0;
}

class Vektor {
  double x, y;
public:
  Vektor (double a=0, double b=0) { x = a; y = b; }
  Vektor& dodaj (const Vektor& v) { x += v.x; y += v.y; return *this; }
  void pisi (ostream& it) const { it  << '(' << x << ',' << y << ')'; }
};

Решење задатка 4 ( поставка | почетак)

class Figura { public:
  virtual ~Figura () {}
  virtual Figura& operator+= (const Vektor& v) =0;
  virtual Figura* kopija () const =0;
private:
  virtual void pisi (ostream& it) const =0;
  friend ostream& operator<< (ostream& it, const Figura& f)
    { f.pisi (it); return it; }
};

class Duz: public Figura {
  Vektor A, B;
  void pisi (ostream& it) const
    { A.pisi (it); it << '-'; B.pisi (it); }
public:
  Duz (const Vektor& P, const Vektor& Q): A(P), B(Q) {}
  Duz& operator+= (const Vektor& v)
    { A.dodaj(v); B.dodaj(v); return *this; }
  Duz* kopija () const { return new Duz (*this); }
};

class Tekst: public Figura {
  char* niz;
  double vis; Font fnt; Vektor poz;
  void pisi (ostream& it) const {
    it << niz << '['; poz.pisi (it);
    it << ',' << vis << ',' << sirina() << ']'; }
public:
  Tekst (const char* tks, double h,
         const Font& f, const Vektor& p): fnt(f), poz(p) {
    niz = strcpy (new char [strlen(tks)+1], tks);
    vis = h;
  }
  Tekst (const Tekst& t): fnt(t.fnt), poz(t.poz) {
    niz = strcpy (new char [strlen(t.niz)+1], t.niz);
    vis = t.vis;
  }
  ~Tekst () { delete [] niz; }
  Tekst& operator= (const Tekst& t) {
    if (this != &t) {
      niz = strcpy (new char [strlen(t.niz)+1], t.niz);
      vis = t.vis; fnt = t.fnt; poz = t.poz;
    }
  }
  double visina () const { return vis; }
  double sirina () const;
  Tekst& operator+= (const Vektor& v)
    { poz.dodaj (v); return *this; }
  Tekst* kopija () const
    { return new Tekst (*this); }
};

double Tekst::sirina () const {
  double s = 0;
  for (unsigned i=0; i<strlen(niz);
       s+=fnt.nadji(niz[i++])->sirina(vis));
  return s;
}

Решење задатка 6 ( поставка | почетак)

class GPun {};
class GIndeks {};
class GPrazno {};

template <class T>
class Niz { T** niz; int kap;
  void kopiraj (const Niz& n);
  void brisi ();
public:
  explicit Niz (int k=10);
  Niz (const Niz& n) { kopiraj (n); }
  ~Niz () { brisi (); }
  Niz& operator= (const Niz& n) {
    if (this != &n) { brisi(); kopiraj(n); }
    return *this;
  }
  int kapac () const { return kap; }
  Niz& operator+= (const T& t);
  Niz& izbaci (int i) {
    if (i>=0 && i<kap) { delete niz[i]; niz[i] = 0; }
    return *this;
  }
  T& operator[] (int i) {
    if (i<0 || i>=kap) throw GIndeks ();
    if (! niz[i]) throw GPrazno ();
    return *niz[i];
  }
  const T& operator[] (int i) const {
    if (i<0 || i>=kap) throw GIndeks ();
    if (! niz[i]) throw GPrazno ();
    return *niz[i];
  }
  template <class T>
  friend ostream& operator<< (ostream& it, const Niz<T>& n);
};

template <class T>
void Niz<T>::kopiraj (const Niz& n) {
  niz = new T* [kap = n.kap];
  for (int i=0; i<kap; i++)
    niz[i] = n.niz[i] ? n.niz[i]->kopija():0;
}

template <class T>
void Niz<T>::brisi () {
  for (int i=0; i<kap; delete niz[i++]);
  delete [] niz;
}

template <class T>
Niz<T>::Niz (int k) {
  niz = new T* [kap = k];
  for (int i=0; i<k; niz[i++]=0);
}

template <class T>
Niz<T>& Niz<T>::operator+= (const T& t) {
  int i = 0; while (i<kap && niz[i]) i++;
  if (i == kap) throw GPun ();
  niz[i] = t.kopija ();
  return *this;
}

template <class T>
ostream& operator<< (ostream& it, const Niz<T>& n) {
  it << '<';
  for (int i=0; i<n.kap; i++) {
    if (i) it << " # ";
    if (n.niz[i]) it << *n.niz[i];
  }
  return it << '>';
}

class Crtez: public Figura {
  Niz<Figura> niz;
  void pisi (ostream& it) const{ it << niz; }
public:
  explicit Crtez (int kap): niz(kap) {}
  Crtez& operator+= (const Figura& f) { niz += f; return *this;}
  Crtez& operator+= (const Vektor& v);
  Crtez* kopija () const { return new Crtez (*this); }
};

Crtez& Crtez::operator+= (const Vektor& v) {
  for (int i=0; i<niz.kapac(); i++)
    try { niz[i] += v; } catch (GPrazno) {}
  return *this;
}

int main () {
  Font fnt;
  fnt.dodaj (Simbol ('m', 0.8));
  fnt.dodaj (Simbol ('a', 0.5));
  fnt.dodaj (Simbol ('!', 0.1));
  Crtez crt (2);
  crt += Duz (Vektor(1,1),Vektor(2,3));
  crt += Tekst ("mama!", 1, fnt, Vektor(2,1));
  cout << crt << endl;
  crt += Vektor (2, 1);
  cout << crt << endl;
  return 0;
}

<(1,1)-(2,3) # mama![(2,1),1,2.7]> <(3,2)-(4,4) # mama![(4,2),1,2.7]>
( почетак)
         
Аутор: Ласло Краус
Е-пошта: kraus@etf.rs

Copyright © 2010, Laslo Kraus
Последња ревизија: 30.8.2010.